COMPUTER&PHONE DANA

COMPUTER&PHONE DANA
کامپیوتر و موبایل

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 556
بازدید کل : 56287
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 556
بازدید کل : 56287
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

 

تاریخچه


Pocket PC 2000

صفحه ی آغاز پاکت پی سی 2000 که بسیار شبیه ویندوز 98 است.

پاکت پی سی 2000 اولین نگارش منتشر شده از ویندوز موبایل بود که در 19 آوریل 2000 عرضه شد. این سیستم عامل در اصل برای رایانه های جیبی (Pocket PC) ارائه شده بود ولی همچنان به عنوان سیستم عامل مایکروسافت برای تلفن های هوشمند شناخته نمی شد. تنها کیفیت صفحه نمایش که در این سیستم عامل پشتیبانی می شد 240x320 (QVGA) بود. ظاهر کاربری این سیستم شباهت هایی به سیستم عامل های ویندوز 98 و ویندوز ME و ویندوز 2000 داشت.


Pocket PC 2002

صفحه آغاز ویندوز موبایل 2003 برای رایانههای جیبی که شبیهبه ویندوز XP است.

این نسخه از پاکت پی سی در اکتبر 2002 و همچون نسخه قبلی خود، مبتنی بر Windows CE 3 ارائه شد. در این سیستم نیز همچنان تنها کیفیت صفحه نمایش که قابل استفاده بود، 240x320 (QVGA) بود. نکته قابل توجه در این نسخه، استفاده از آن در گوشی های هوشمند موبایل است زیرا نسخه قبلی فقط برای رایانه های جیبی استفاده می شد. در این نگارش نسخه های تازه ای از برنامه های پیش فرض وجود داشت مثل Windows Media Player 8 که توانایی Streaming بدان افزوده شده بود. همچنین Microsoft Reader 2، MSN Messenger و Pocket Outlook نیز خودنمایی می کردند. قابلیت هایی هم مثل استفاده از VPN نیز در این نگارش اضافه شد.


Windows Mobile 2003

این نخستین سیستم عامل تحت برند ویندوز موبایل بود که در سال 2003 رونمایی شد. این سیستم خود در چهار نوع "Windows Mobile 2003 for Pocket PC Premium Edition", "Windows Mobile 2003 for Pocket PC Professional Edition", "Windows Mobile 2003 for Smartphone" and "Windows Mobile 2003 for Pocket PC Phone Edition" عرضه شد که مورد آخر برای رایانه های جیبی بود که قابلیت های تلفنی و تماس هم داشتند. نگارش Professional برخی از امکاناتی که در نسخهPremium وجود داشت مثل L2TP/IP sec را دارا نبود. یکی دیگر از تغییرات اعمال شده، افزودن امکانات Bluetooth بود که امکان اراسل فایل، اتصال به هدسا و هدفون و اتصال به کی بوردهای بلوتوثی را می داد. برنامه ای هم برای ویرایش و ارسال بهتر عکس ها افزوده شده بود. به وسیله Windows Media Player 9 نیز امکانات چند رسانه ای بهتری داشت. در ضمن از همین نسخه بود که بازی معروف Jawbreaker (که بعداً با نام Bubles ارائه شد) به طور پیش فرض در آن قرار گرفت.

Windows Mobile 2003 SE

این نسخه در سال 2004 به عنوان ویراست دوم ویندوز موبایل 2003 ساخته شد. نخستین دستگاهی که از این سیستم استفاده کرد DELL Axim x30 بود. در ضمن آخرین نسخه از ویندوز موبایل بود که اجازه ئشتیبان گرفت از کل دستگاه به وسیله ActiveSync را می داد. کیفیت تصاویر هم بهبود یافت به طوری که از کیفیت 640x480 (VGA) پشتیبانی شد. برای ارتباط امن تر از طریق WiFi نیز امکان WAP افزوده شد.


Windows Mobile 5

از این نگارش بود که دیگر نام گذاری ها بر اساس سال انتشار نبود و به عدد تبدیل شد. ویندوز موبایل 5 در ماه می سال 2005 ارائه شد.در این سیستم از .Net Framework 1.0 استفاده شد که محیطی برای اجرای برنامه های نوشته شده در .Net است. با تغییراتی که در شیوه استفاده از حافظه RAM صورت گرفت، مصرف باتری موبایل بسیار کاهش یافت و این از نکات مثبت بود. نسخه جدیدی از نرم افزار آفیس روی این سیستم عامل با نام Microsoft Office Mobile قرار گرفت که شامل نسخه موبایلی نرم افزارهای Wordو Powerpoint و Excel می شد. وضع اجرای فیلم ها و نمایش تصاویر هم بهبود یافته و نرم افزار Windows Media Player 10 هم نصب شد. بهبودهای سخت افزاری نیز برای امکاناتی مثل بلوتوث و همچنین پشتیبانی پیش فرض از صفحه کلیدهای QWERTY انجام شد. یکی دیگر از پیشرفت های سخت افزاری، ساماندهی برای استفاده از سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) بود که در آن زمان تازگی خاصی داشت. ACtiveSync 4.2 هم ارائه شد که قابلیت همسان سازی اطلاعات روی موبایل و کامپیوتر را با 15% سرعت بیشتر داشت.


Windows Mobile 6

این سیستم عامل در فوریه سال 2006 رونمایی و پخش شد. خود شامل سه نوع می شود که "Windows Mobile 6 Standard" برای تلفن های هوشمند بدون صفحه لمسی, "Windows Mobile 6 Professional" برای رایانه های جیبی دارای امکان تماس, "Windows Mobile 6 Classic" برای رایانه های جیبی بدون امکان تماس است. در این زمان کم کم رایانه های جیبی محبوبیت خود را از دست می دهند.

این سیستم بر پایه Windows CE 5 تهیه شده بودو ارتباط قدرتمندی با خدمات تازه وارد Windows Live داشت. تلاش شده بود تا ویندوز موبایل 6 به ویندوز تازه ساخته شده Vista شبیه شده باشد، در عمل هم مشابه نگارش پنجم کار می کرد هرچند که پایداری بیشتری به دست آورده بود.

در همین حال نسخه جدید آفیس موبایلی یعنی Office Mobile 6.1 افزوده شده بود که امکان باز کردن فایل های آفیس 2007 (.docX , .pptX , .xlsX) را داشت و در عین حال نسخه موبایلی برنامه OneNote هم در آن گنجانده شده بود. Outlook Mobile نیز دارای امکان مشاهده ایمیل های HTML را دارا شده بود. در نسخه جدید Internet Explorer Mobile زبان ها و کدهای AJAX، JavaScript و XMLDOM پشتیبانی شد که این قابلیت در نسخه های قبلی وجود نداشت. از همین نسخه ویندوز موبایل بود که برای افزایش امنیت فایل های درون گوشی، توانایی Encryption (رمزگذاری) فایل ها افزوده شد. در نهایت .Net Framework 2 هم در برنامه های از پیش نصب شده به چشم می خورد.

صفحه آغاز ویندوز موبایل 6.1

در نسخه 6 ویندوز موبایل، دستگاه ها قادر شدند از کیفیت های 320x320 و 800x480 (WVGA) هم استفاده کنند. برای همین نسخه از سیستم عامل بود که رابط کاربری TouchFLO 3D توسط شرکت HTC عرضه شد و موفقیت چشم گیری هم به دست آورد.

Windows Mobile 6.1

ویندوز موبایل 6.1 در حقیقت یک به روز رسانی و ارتقا برای دتگاه های تحت ویندوز موبایل 6 بود که اوّل آوریل 2008 ارائه شد. بسیاری از مشکلات نگارش 6 در آن حل شده بود و طراحی جدیدی نیز برای صفحه ی آغاز صورت گرفته بود که به سبب آن ابزارها و گزینه هایی روی صفحه قرار می گرفت که با فشردن آن، باز و روی صفحه گسترده می شد. فعالیت نرم افزار ActiveSync تا 40% سریع تر انجام شد. توانایی بهتری به Internet Explorer برای بزرگ نمایی صفحات داده شد.


Windows Mobile 6.5

صفحه آغز ویندوز موبایل 6.5 روی گوشی HTC Touch2
Mycrosoft MyPhone که هم اکنون منقرض شده است!

بالاخره استیو بالمر (رییس مایکروسافت) ویندوز موبایل 6.5 را خیلی ناگهانی در یک کنفرانس در سال 2009 معرفی کرد و به گفته ی خود او نگارش 6.5 هرگز در نقشه ها و برنامه ریزی های توسعه ویندوز موبایل نبود. او وعده داد که سال آینده ویندوز موبایل 7 را با امکاناتی تازه تر و پسندیده تر عرضه کند. عرضه ویندوز موبایل 6.5 هم برای جلوگیری از فاصله افتادن بین نگارش ها بود و هم به دلیل استقبال خوب و گسترده ای که از نگارش ششم ویندوز موبایل صورت گرفته بود.

ویندوز موبایل 6.5 Internet Explorer 6 را با ظاهری آراسته تر شامل می شد. تغییراتی هم در صفحه ی آغاز صورت گرفته است. دستگاه هایی که این سیستم عامل را داشتند با نام Windows Phone فروخته شدند هرچند که نام سیستم عامل همچنان ویندوز موبایل بود. در همین حین مایکروسافت خدماتی در زمینه رایانش ابری (cloud Computing) را در قالب نرم افزار Microsoft MyPhone ارائه نمود که امکان پشتیبان گیری از اطلاعات روی گوشی در فضایی اینترنتی را یم داد. البته برخی خدمات دیگر را نیز داشت که برخی از آن ها پولی بودند. همچنین نرم افزار Marketplace بر روی این گوشی ها قرار گرفت که فروشگاهی برای نرم افزارها بود هر چند که در برابر AppStore در آیفون و بعداً (با ظهور اندروید) Android Market کمبودهای مشخصی در آن دیده می شد.

یکی دیگر از اهدافی که در این نگارش دنبال می شد، آسان تر شدن کار با موبایل از طریق انگشت بود. زیرا در نسخه های پیشین کار با قلم به خوبی صورت می گرفت ولی به نظر می رسید با انگشت کمی سخت است. در این زمینه هم موفقیت هایی داشت اما همچنان بسیاری از نرم افزارها همچنان با انگشتان سازگاری مناسبی نداشتند.

در این میان به روز رسانی های نه چندان مهم و اساسی نسخه های 6.5.1 و 6.5.3 و 6.5.3 وارد شدند که مثلا برنامه Contacts را نوسازی کرد. امکان A-GPS ار در آن ها نهادینه کرد و حتی بازدهی گوشی را بلال برد. در 6.5.3 هم که اولین بار روی گوشی Sony Ericson Aspen استفاده شد برای افزودن پشتیبانی از Multi touch بود. شرکت HTC هم تلاش زیادی برای قابلیت Multi touch انجام داد که نمونه آن HTC HD2 است. در سال 2010 هم Office Mobile 2010 برای ویندوز موبایل 6.5 عرضه شد و روی Marketplace قرار گرفت.


خدمات MyPhone تعطیل می شود

همان طور که گفتیم در ویندوز موبایل 6.5 نرم افزار Microsoft MyPhone قرار گرفته بود که خدمات رایانش ابری عرضه می کرد و امکان پشتیبان گیری از محتوای موبایل روی فضای وب را می داد. در اکتبر 2010 مایکروسافت اعلام کرد که خدمات MyPhone تعطیل می شود و توضیح داد که چه محتواهایی به SkyDrive کاربران این سرویس انتقال داده خواهد شد. این اطلاع رسانی در چند مرحله از طریق ایمیل هم انجام شد و هم اکنون دیگر خدماتی MyPhone انجام نمی شود.

HTC Radar 4G که از ویندوز فون 7.5 تستفاده می کند.


Windows Phone 7، آغازی دوباره

نوشتار اصلی: ویندوز فون

طبق اعلانات مایکروسافت، قرار بود در سال 2010 سیستم عامل Windows Mobile 7 در ادامه مجموعه ویندوز موبایل عرضه شود امّا شرایط به این صورت پیش نرفت! بالاخره در سال 2010 سیستم عامل Windows Phone 7 عرضه شد. از این موقع نام این سیستم عامل به طور کلی به ویندوز فون تغییر یافت تا این تمایز بین این دو نسل مشخص شود. ویندوز فون 7 یک سیستم عامل کاملا جدید است که مایکروسافت ساخته است.

مایکروسافت در ویندوز فون 7 خدمات تازه ای مثل XBOX Live و Zune را به نمایش گذاشته. از جمله مزیت هایآن می توان به Marketplace قدرتمند آن اشاره کرد. بر خلاف فروشگاه اندروید تا به حال گزارش نرم افزار ویروس از آن نشده و طبق اعلام مایکروسافت، روزانه حدود 300 نرم افزار جدید به آن افزوده می شود.

هیچ دستگاهی که از ویندور موبایل استفاده می کند، نمی تواند به طور رسمی به ویندوز فون مجهز شود هرچند که روش هایی هک شده به دست آمده است. تولیدات جدید شرکت ها مجهز به ویندوز فون است امّا پشتیبانی از محصولات تحت ویندوز موبایل همچنان صورت می گیرد.


اتصال به کامپیوتر و تهیه پشتیبان

از همان سال های ابتدایی استفاده از ویندور موبایل، نرم افزار ActiveSync این دستگاه ها را قار می ساخت که از طریق کامپیوتر کنترل و مدیریت شوند، پشتیبان بگیرنر و فایل هایشان را همسان سازی (Sync) کنند. ActiveSync یک تکنولوژی و پورتکل همسان سازی بود که مایکروسافت آن را در سال 1996 معرفی کرد.

همزمان با عرضه شدن Windows Vista، نرم افزار Windows Mobile Device Center جایگزین ActiveSync که به طور کلی در داخل ویندوز ویستا و 7 نهادینه شده بود. این برنامه به جیز امکاناتی کهاز قبل وجود داشت، امکان همسان سازی اطلاعات گوشی با Microsoft Outlook روی کامپیوتر را می داد و بعداً توانایی اتصال به Windows Pjoto galery ،Media Player و Internet Explorer (برای تبادل علاقه مندی ها) را فراهم ساخت.

دستگاه های دارای Windows Phone 7 دیگر از این نرم افزرهااستفاده نمی کنند و تمام اموری که ذکر شد به برنامه ی Zune پیوست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:ویندوز موبایل,windows phone, توسط محمد حسین کشاورز
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :